PC stopper opp

Løst
Dette emnet inneholder 6 svar, har 2 deltakere og ble sist oppdatert av Komputer For Alle Support Komputer For Alle Support 4 år, 8 måneder siden.
Forfatter
user-376082
Spectator

skulle laste ned et program fra fordelssonen,Autodesk Sketchbook, og det startet bra, men prosessen stoppet og ble stående uten fremgang i lang tid, så til slutt måtte jeg avbryte prosessen. Ved neste start virket alt som normalt, men etter at jeg hadde logget meg inn med passordet og startsiden kom opp, kom jeg ikke videre, alt var frosset. Pila var borte, ingenting funket. Og sånn har det vært siden. Hvordan kommer jeg ut av dette?

Hei,

er det altså selve PCen som har hengt seg opp? Har du logget på flere ganger siden og dette er et vedvarende problem? Kan du trykke CTRL + ALT + DEL for å få opp oppgavebehandleren? Responderer PCen på tastaturet? Hvis det kun er musen som ikke responderer, kan det hende den har tomme batterier eller har dårlig USB-tilkobling.

Jeg har forsøkt å søke litt rundt for liknende problemer, men foreløpig har jeg dessverre ikke funnet noe relevant for situasjonen du beskriver.

Prøv å starte PCen i safe mode/sikkerhetsmodus/trygghetsmodus: Skru PCen av og på, og trykk hele tiden på F8 (eventuelt en av de andre F# tastene, da dette kan variere litt fra PC til PC) for å få opp boot menyen. Herfra kan du velge å starte PCen i safe mode.

Alternativt kan du holde skift inne når du trykker på «Omstart» av PCen, hvis du får bruke musen, for å få opp boot menyen.


user-376082
Spectator

    får opp startbildet med mulighet for innlogging, legger inn passordet og trykker enter, pc jobber og får opp bildet med programmalternativene, men nå har pila forsvunnet så har ingen mulighet for å komme videre. Windowstasten får opp en meny, og piltastene på keybordet fungerer delvis. Pc det er snakk om er bærbar Toshiba integrert mus, så batteri kan vi nok utelukke, dessuten fungerer alt, inkl. pil inntil pålogging.

    Kan jeg f eks tilbakestille til før siste nedlasting av program, dvs sist fredag dersom ikke annet fungerer?


    user-376082
    Spectator

      Svarte visst ikke fullstendig på dine spm, har logget på mange ganger,så absolutt et vedvarende problem. Ja, får opp oppgavebehandler,og kan navigere på den med piltastene på tastaturet. Har delvis prøvd F-tastene uten hell, men uten hell foreløpig

      Takk for utfyllende informasjon, det høres ut som du gjort deg liknende vurderinger som meg. Hvis du har tatt en sikkerhetskopi/backup av PCen sist fredag, er det i det minste et godt alternativ for gjenoppretting. Jeg kan ikke se for meg at Autodesk Sketchbook skal kunne forårsake dette, men man kan aldri helt vite sikkert.

       

      Jeg har lest litt ytterligere om liknende problemer (kun at musen ikke funker, foreløpig urelatert til Autodesk), og det er dessverre et utall ulike forklaringer å finne. Noen opplever at en nylig Windows oppdatering (dog fra 2018) kan forårsake problemet, i hvilket tilfelle man kan avinstallere denne oppdateringen. Du kan lese mer her: https://support.microsoft.com/en-us/help/4091240/usb-devices-may-stop-working-after-installing-the-february-13-2018-upd

      En annen mulighet er at driveren til den innebygde musen kan forårsake problemer, spesielt hvis den er nylig oppdatert. På tilsvarende vis kan man gå tilbake til forrige driver.

      Jeg anbefaler først at du plugger inn en mus via USB for å sjekke om dette funker etter innlogging. I så fall kan vi i alle fall vite at problemet har å gjøre med selve musepaden.


      user-376082
      Spectator

        Plugget inn ekst. mus, og den funket. Viste seg at driver til muspad var utdatert, så når lastet ned ny, funket det igjen. Et sammenfall at dette skjedde samtidig som problemer med nedlasting av programmet Sketchbook.

        Godt å høre!

        Forumet ‘WINDOWS’ er stengt for nye emner og svar.