Rulleproblem

Ikke løst
Dette emnet inneholder 11 svar, har 2 deltakere og ble sist oppdatert av Komputer For Alle Support Komputer For Alle Support 3 år, 3 måneder siden.
Forfatter
AtleS516872
Participant

Noe underlig har plutselig inntrådt på min stasjonære PC (en maskin med ganske ny, stor SSD-disk som tjener som systemdisk, samt nyinstallert Windows 10 og andre nylig installerte programmer, og med Bitdefender Antivirus Free):

Når jeg åpner utforskeren og beveger musepekeren over kolonnen til venstre, begynner den straks å rulle ukontrollert og raskt nedover. Dermed blir det umulig å klikke på den rette mappen (unntatt nederst, for den kan jo ikke rulle lenger ned enn til bunnen). Prøver jeg å trekke oppover igjen skjer det samme om igjen.

Jeg har et tilsvarende problem i Lightroom Classic. Når jeg beveger musepekeren over panelet til høyre i Develop-modulen, begynner mange av kontrollene å flytte seg helt av seg selv. Før jeg vet ordet av det, har det skjedd flere titalls justeringen.

Hva kan årsaken til dette være? Og hva kan løsningen være?

La meg nevne en ting til, selv om det kanskje ikke er noen sammenheng her: Iblant opplever jeg at bokstavene kommer litt forsinket opp på skjermen når jeg skriver.


AtleS516872
Participant

    Hmm … Ingen svar så langt. Jeg kan legge til:

    Jeg har merket at rullingen gjør seg gjeldende flere steder, så dette er visst et gjennomgående problem. På låsekjermen ruller klokkeslett- og datoangivelsen. Og hvis et Word-dokument er delvis minimert, slik at ikke hele bredden vises, nytter det ikke å bruke rullefeltet nederst for å se venstre side av dokumentet, for straks jeg beveger musepekeren over dokumentet, glir dokumentet til venstre slik at jeg bare ser det som er til høyre.

    Jeg har prøvd å kjøre systemgjenoppretting (fulgte oppskriften i Komputer), men får feilmelding 0x80070005, samt varsel om at jeg bør skru av virusprogram. Men problemet er det samme etter at jeg har skrudd av både Bitdefender antivirus og Malwarebytes.

    Så jeg er fortsatt i villrede. Er det et maskinvareproblem? Problem i Windows? Eller noe annet?

    Hei,

    dette høres ut som et problem med musen eller tastaturet ditt. Sjekk at musehjulet ikke er ødelagt eller i «hurtig»-innstilling, hvor hjulet kan rulle mye raskere uten særlig berøring. Dette vil typisk være en knapp på musa, i så fall.

    Sjekk også at page up/down – tastene og pil opp/ned på tastaturet ikke sitter fast eller er ødelagte.


    AtleS516872
    Participant

      Nå byttet jeg ut både tastatur og mus. Det ser dessverre ikke ut til å ha løst problemet.


      AtleS516872
      Participant

        Andre muligheter?

        Jeg har sett noen forskjellige litt uortodokse løsninger på nettet, så la oss prøve en av disse:

        Lag en ny brukerkonto på PCen og logg inn på denne. Sjekk om rulleproblemet er her. Logg ut og tilbake til hovedkontoen din. Nå bør problemet være borte.

        Om dette ikke funket, skru PCen av og på. Logg inn på den nye kontoen igjen, og så inn på hovedkontoen etterpå. Forhåpentligvis funker dette!


        AtleS516872
        Participant

          Dette er visst en hard nøtt!

          Jeg laget et par nye brukerkontoer, men problemet er det samme der, dessverre. Jeg har også vært i Enhetsbehandling og lett etter drivere som trenger oppdatering, men Windows melder at alle driverne er oppdatert (de skal jo også oppdateres automatisk.

          Jeg glemte vel å nevne at rullingen også gjør seg gjeldende i den lange, alfabetiske listen over programmer som kommer frem når jeg trykker på Windows-knappen.

          Gå til innstillinger->enheter->mus. Her deaktiverer du det nederste alternativet om inaktive vinduer. Restart PCen. Gjør dette noen forskjell?

          Om ikke, så kan det være at en Windows oppdatering har gjort noe rart, og at du kan gjenopprette til en tidligere versjon for å fikse problemet. Men dette blir kun spekulasjon fra min side, og avhenger også at du vet ca. når problemet dukket opp!


          AtleS516872
          Participant

            Jeg prøvde det første du nevnte, altså deaktivere det nederste alternativer. Det ser ikke ut til å ha gjort noen særlig forandring på problemet. Én ting er litt annerledes: Når jeg nå trykker på startknappen og fører musen over listen med programmer, så skjer det intet. Ikke ruller feltet av seg selv, og ikke skjer det noe når jeg prøver å bruke rulleknappen på musen for å bla nedover i listen. Den eneste måten å komme nedover på listen på er ved å trekke i stolpen ved siden av feltet. MEN straks jeg har gjort dette, så ruller listen av seg selv og kan ikke stoppes, altså akkurat som før jeg deaktiverte alternativet om inaktive vinduer. Så da kan jeg vel like gjerne aktivere det alternativet igjen? På Utforsker ser jeg ingen endring; den ruller som den har gjort siden problemet oppsto.

            Akkurat nå oppdaget jeg enda en ting: Da jeg skrev det forrige avsnittet, feilstavet jeg et ord, og høyreklikket på ordet for å få frem den korrekte stavemåten på den enkle måten: med to klikk. Men det lot seg ikke gjøre! Idet jeg høyreklikket, så jeg et glimt av listen med korrekturalternativer, men så ble den borte; jeg rakk ikke så mye som å se ordene (og måtte rette på gamlemåten).

            Du er inne på spørsmålet om en Windows-oppdatering har gjort noe rart. Det har jeg også lurt på. I alle fall: Jeg vet ikke eksakt når problemet dukket opp, men det var ikke lenge før jeg skrev det første innlegget i denne tråden. Så det var vel i starten av romjulen. Windows-versjonen som ligger på maskinen, er Windows 10 Pro, versjon 20H2. Den ble installert den 29.11.2020 – og det var ikke da problemet startet. I desember kom det to kvalitetsoppdateringer (Samlet oppdatering for Windows 10 Version 20H2 for x64-baserte systemer). De ble installert henholdsvis den 01.12.2020 og den 11.12.2020, altså et par uker før jeg merket problemet. Men kan det ha skjedd noen småjusteringer av Windows senere, altså små oppdateringer som ikke endrer versjonsbetegnelsen og heller ikke fremgår av oppdateringsloggen? Hvordan finner jeg i så fall ut det?

            Til min kjennskap dukker alle oppdateringer i Windows opp i denne loggen. Og om de ikke gjorde det, ville det vært veldig vanskelig å finne akkurat den lille justeringen som skapte feilen. Du kan alltids prøve å slette de siste oppdateringene fra denne liste, eller gjenopprette til en tidligere sikkerhetskopi av PCen.

            Men nå ville jeg anbefalt deg å ta kontakt med Microsoft sin support/kundeservice, da jeg dessverre er tom for forslag. De har antakelig sett dette problemet før, og forhåpentligvis vet de hvordan det kan fikses. Det er antakelig ikke vanskelig, men krever bare riktig triks! I verste fall de stegene jeg foreslo over.


            AtleS516872
            Participant

              Takk for dine mange innspill! Tillat meg å stille to spørsmål til:

              Kan være verd å prøve å installere hele Windows på nytt?

              Har du noen kommentar til dette, som jeg nevnte tidligere i denne tråden: «Jeg har prøvd å kjøre systemgjenoppretting (fulgte oppskriften i Komputer), men får feilmelding 0x80070005, samt varsel om at jeg bør skru av virusprogram. Men problemet er det samme etter at jeg har skrudd av både Bitdefender antivirus og Malwarebytes.»?

              Det vil nok fikse problemet, ja.

              Den feilkoden var ikke helt enkel å diagnotisere. Har du kjørt Windows Update feilsøkeren?

              Forumet ‘WINDOWS’ er stengt for nye emner og svar.