USB-minnepenn ikke lenger registrert av W10 versjon 1903

Løst
Dette emnet inneholder 3 svar, har 2 deltakere og ble sist oppdatert av Komputer For Alle Support Komputer For Alle Support 4 år, 7 måneder siden.
Forfatter
user-368651
Spectator

På toppen av stasjonær PC har jeg 2 USB porter som ikke lenger vil registrere eller vise minnepennen i utforsker.

Nede i høyre hjørne står det:

Kjenner ikke igjen USB-enhet

Den siste USB-enheten som ble koplet til denne datamaskinen, hadde en feil, og Windows kjenner den ikke igjen (Windows utforsker).

Går jeg inn i enhetsbehandling står det:

USB kontrollere. Ukjent USB enhet ( forespørsel om enhetsbeskrivelse mislyktes)

Hva gjør jeg?

Mvh Roar Olsen

Hei,

høres ut som det enten er noe galt med minnepinnen du bruker, eller at USB-portene er skadet.

– Test gjerne portene med en annen minnepinne. Får du samme tilbakemelding?

– PCen har antakelig en del USB-porter på baksiden av kabinettet og. Funker minnepinnene her?

– I enhetsbehandleren (Device Manager),  høyreklikk de relevante USB-portene og trykk egenskaper. Herfra kan du oppdatere driverne om nødvendig. Hvis det ikke er en tilgjengelig oppdatering, kan du vurdere å gå tilbake til forrige versjon av driveren for å se om den nye utgaven har skapt problemer. En siste mulighet herfra er å avinstallere driveren, og skru av PCen (plugg gjerne ut strømmen før du skrur på igjen). Den skal automatisk reinstallere når du starter opp.

– Sjekk at USB-portene ikke skrus av etter en viss periode med inaktivitet: Innstillinger->System->Strøm og dvale (Power & Sleep)->Trykk ekstra strøminnstillinger (additional power settings) på høyre side-> Endre planinnstillinger for den planen du har valgt->Endre avanserte strøminnstillinger->Fra listen velger du USB innstillinger-> Skru av USB selective suspend setting.

Forhåpentligvis finner du problemet ved å gjøre disse stegene! Hvis portene er fysisk skadet, eller minnepinnen, får du ikke fikset det med disse tipsene, men da vet du i det minste hva som var galt.


user-368651
Spectator

    Takk for snarlig og relevante svar. Andre minnepinner gir samme svar.

    Minnepinnene fungerer på andre usb porter bak. Slik at det ikke handler om selve pinnen.

    I enhetsbehandler har jeg nå forsøkt oppdatere driver, gamle driver og avinstallere driver. Fungerer ikke.

    Gjenstår med strøminnstillinger vedr portene. Gir melding når jeg har forsøkt. Egentlig tenker jeg selve portene er skadet . Eller rettere; leverinbg av signaler til de. For jeg ar i lengre tid før stopp fått melding om skadet minnepinne uten at de har vært det.

    Jeg er enig i vurderingen din – det virker som portene kan være i ustand. Man skulle tro det var usannsynlig at to stykker er ødelagte «samtidig», men i min erfaring skjer dette mye oftere enn man tror. Portene foran på PCen brukes gjerne mer, og det skal ikke så mye til for å skade dem. Er man litt uheldig med vinkelen man setter inn/tar ut USBen, eller litt hardhendt, kan portene fort få seg en smell. Dette bør imidlertid kunne fikses av en PC-kyndig f.eks. hos Elkjøp sin reparatørtjeneste.

    Forumet ‘WINDOWS’ er stengt for nye emner og svar.