Forumsvar Lagt Inn

Det er nok ikke noe galt, men heller at 8 GB RAM i disse dager ikke gir deg så mye som før. Spesielt tar nettlesere mer minne, og det er en smertefull sannhet at man kan oppleve manglende ledig minne.

Et tips vil være å kun bruke ett antivirus – da to ikke nødvendigvis gir bedre beskyttelse, men bruker betydelige ressurser. Et annet tips er å være veldig påpasselig med hvilke programmer du tillater å kjøre i bakgrunnen. 1% av minne her og 1% der utgjør tilsammen mer enn man tror. Videre vil nok outlook bruke mest minne under oppstart, og kan nok kjøres «billigere» når det først er i gang.

Hei,

det er nok bare en tvetydig formulering, ettersom du via guiden vår og Fordelssonen får hjelp til å installere programmet.

Hei,

den andre feilmeldingen sier at programmet ikke får tilstrekkelige ressurser. Sjekk bakgrunnsprogrammer (CTRL+ALT+DEL->oppgavebehandler->ytelse for å monitorere PCens ressursbruk), og lukk det som ikke er nødvendig. Hvor mange GB RAM har PCen? Sjekk også at du har nok diskplass til å installere.

Har du kontrollert at du ikke har flere enheter tilkoblet skriveren eller nettverket (om det er en nettverksskriver)? Evt. kan det hende du må nullstille skriveren og reinstallere på PCen.

Jeg vil imidlertid anbefale å snakke med Canon support om dette, da det blir ren gjetting fra min side.

Hei,

dette er ofte fordi harddisken ikke har nok plass til at Windows kan installere oppdateringen. Kontroller diskplassen, og om nødvendig, slett programmer/filer så det er en passende mengde plass tilgjengelig.

Om dette ikke hjelper, kan det være fordi PCen blir avbrutt i innstalleringen. F.eks. om du skrur av strømforsyningen på et eller annet vis, eller på andre måter skrur av PCen før den er ferdig med oppdateringen.

Om dette heller ikke er problemet, kan det være at systemfilene er skadet. Da kan du enten gjenopprette Windows fra et tidligere sikkerhetskopieringstidspunkt, eller forsøke å gjøre «Startup repair» i PCens Advanced Startup/Avansert oppstart (kan nås via Innstillinger->Oppdatering og sikkerhet->Gjenoppretting). Dette er imidlertid noe mer teknisk, og det kan være lurt å få noen til å se på dette for deg om du er usikker.

Hei,

du kan logge inn i OneDrive i nettleseren og derfra velge «papirkurv» i menyen til venstre. Her kan du se nylig slettede filer i OneDrive.

Hei,

sjekk hvilke mapper som synkroniseres av OneDrive. Vil tro du da flyttet filene til en mappe som ikke fanges opp av OneDrive.

Hei,

beklager sent svar. Windows utforsker kan ikke deaktiveres, da dette er grunnlaget for navigering i operativsystemet. Den uheldige sannheten er nok heller at PCens prosessor eller harddisk er treg/utdatert.

Hei,

det er dessverre vanskelig for meg å si. Det kan være fordi utviklerne slutter å støtte den i desember, eller fordi driveren ikke lenger vil være oppdatert/kompatibel med systemet ditt. Eller så kan det være tilknyttet selve nettverket, avhengig av hvor du fikk feilmeldingen.

Anbefaler å ta kontakt med HP om dette.

Hei,

høyreklikk de mappene eller filene du kun vil ha tilgjengelig via OneDrive-serveren og velg «Free up space» eller «Frigjør plass» eller tilsvarende.

Hei,

de lagres nok, men kan hende du må høyreklikke mappen (skrivebord fra veiviseren som dukker opp) og trykke «refresh» eller «oppdater» for at de nyeste filene skal bli synlige.

Hei,

dette er en systemfil OneDrive bruker når den tar kopi av filene dine, for å effektivisere prosessen. Den trenger du ikke fjerne, men du kan alltids skru av synlighet på slike «skjulte» filer om de er i veien.

Hei,

Gmail-kontoer har egne innstillinger for søppelpost/spam som må konfigureres av hver enkelt mottaker om de skal endres. Så akkurat det er utenfor din kontroll. Det du kan gjøre, er imidlertid å sjekke innholdet i mailene du sender; er det vedlegg? Lenker til nettsider? Andre ting som kan oppfattes som ondsinnet spam?

Du kan kontakte Google om dette også, hvis du vil vite nøyaktig hvorfor mailene havner i søppelposten.

Hei,

det bør fortsatt være mulig å nullstille/fullstendig formatere minnepinnen til grunninnstillingene. Høyreklikk USBen og velg formater. Om dette ikke går, forsøk å gå til enhetsbehandler /device manager og avinstaller minnepinnen fra disk drives (e.l. på norsk), se bilde under.

Deretter velger du Scan for hardware changes og restarter PCen. Det er veldig mange forskjellige forslag til løsninger på dette og liknende problemer på nettet, så om du vil ha litt ytterligere lesing, kan du sjekke ut denne guiden (engelsk): https://www.easeus.com/resource/usb-flash-drive-not-recognized.html

Hei,

KART gir beskyttelse mot en spesifikk type angrep, nemlig ransomware. Om du vil ha ekstra beskyttelse mot dette, kan det jo være nyttig. Hvorvidt gratisversjonen gir tilstrekkelig beskyttelse er vanskelig å si, når Kaspersky selv da hevder at 98% fanges opp av premium-versjonen. Dette kan dog være ren reklame, så jeg vil tro du er mer beskyttet med KART enn uten.