Lagringsdisken er borte!

Løst
Dette emnet inneholder 7 svar, har 2 deltakere og ble sist oppdatert av Komputer For Alle Support Komputer For Alle Support 3 år, 4 måneder siden.
Forfatter
AtleS516872
Participant

Min stasjonære PC inneholder to harddisker: Den ene er en harddisk på 2 TB som er til lagring. Den andre er systemdisken (C:) som er en en SSD. Nå har jeg nettopp byttet ut systemdisken fordi den var for liten, og erstattet den med en ny SSD på 512 GB, og er i gang med å legge inn alle programmene mine på nytt. Det ser ut til å gå som det skal. Problemet er at lagringsdisken har blitt borte! Den sitter jo i maskinen, men den er ikke synlig i Utforsker, så alle filene, mest dokumenter og bilder, er utilgjengelige. Jeg har sikkerhetskopiering hos Jotta, så filene er sånn sett trygge, og de ligger sikkert på harddisken fremdeles også. Men det hjelper jo ikke hvis jeg ikke får tak i dem. Hva kan jeg gjøre med dette?


AtleS516872
Participant

    Jeg må føye til: Jeg ser lagringsdisken i EaseUS Partition Master Free. Den kalles Disk 0(MBR), og det oppgis at 1,15 TB er brukt. Filsystem NTFS, akkurat som systemdisken.

    Hei,

    er lagringsdisken koblet til via USB? I så fall kan du ta den inn og ut (evt. via «mat ut»-funksjonen, om mulig – fra oppgavelinja). Dette bør gjøre at den gjenoppdages.

    Om det er en intern harddisk, kontroller at den sitter ordentlig og evt. fest den på nytt om du vet hvordan. Det kan han skjedd noe med driverne til harddisken, dog det er rart den fortsatt plukkes opp i Partition Master. Kanskje driverne må startes manuelt.

    Om du ikke har gjort en omstart siden problemet dukket opp, ville jeg imidlertid anbefalt å gjøre det først.


    AtleS516872
    Participant

      Hei, takk for svar!

      Det er en intern harddisk. Jeg skrudde av maskinen og tok ut tilkoblingene og sette dem på plass igjen før jeg slo på maskinen igjen. Dessverre uten resultat. Så da er kanskje neste steg å starte driverne manuelt. Hvordan gjør man det?


      AtleS516872
      Participant

        Litt mer info:

        Jeg gikk inn på enhetsbehandling, og der fant jeg også lagringsdisken. Valgte oppdater drivere, og fikk følgende svar:

        «Windows har funnet ut at den beste driveren for denne enheten allerede er installert. Det er kanskje bedre drivere på Windows Update eller på produsentens nettsted.»

        Så kjørte jeg Windows Update. Fremdeles intet resultat.

        Gå til enhetsbehandler (device manager) og finn harddisken fra menyen. Høyreklikk den og deaktiver (OBS! gjør dette på eget ansvar, og kun om Windows-installasjonen din er på den andre harddisken). Restart PCen og gå tilbake til denne menyen og reaktiver harddisken. Det er imdlertid ikke sikkert Windows lar deg gjøre dette. Men bra at du allerede har sjekket for oppdateringer.

        Når du går inn på harddiskens egenskaper, står det da at enheten funker som planlagt i tekstboksen i vinduet?


        AtleS516872
        Participant

          Jeg spurte i en Microsoft-gruppe, og fikk råd om å bruke Diskbehandling. Da løste det seg enkelt. Rådet løs slik:

          «Jeg forstår at filharddrivet ikke vises i Windows Utforsker.

          Vises denne disken i Windows Diskbehandling?

          1. Trykk Windows + x, velg Diskbehandling;
          2. Hvis det vises i listen nedenfor, for eksempel Disk 0, Disk 1 eller andre, høyreklikker du på den og velger Endre stasjonsbokstav og bane …;
          3. I neste vindu velger du Legg til og velger en tilgjengelig bokstav;
          4. Trykk ok;

          Når du har tilordnet en stasjonsbokstav, må du kontrollere at disken vises i Windows Utforsker.»

          Godt å høre.

          Forumet ‘TILBEHØR’ er stengt for nye emner og svar.