Forumsvar Lagt Inn

Hei,

dette er litt utenfor min ekspertise, så vil råde deg til å forhøre deg med en PC-forhandler, som f.eks. Komplett, Elkjøp eller Power. Om du gir dem detaljene om PCen din og hovedkortet, kan de helt sikkert anbefale mange mulige skjermkort. Selv kan jeg anbefale Komplett sin PC-avdeling, de har alltid vært kunnskapsrike og raske når jeg har kontaktet de. Det enkleste er kanskje å ta med PCen til en butikk i person, så du er helt sikker på at de får informasjonen de trenger.

Hei,

dette problemet kan være pga noen forskjellige årsaker, og avhenger også av PCen og USBen du bruker. Anbefaler deg å gå til Microsofts kundeservice og starte en live-chat her: https://support.microsoft.com/nb-no/contactus/ eller å ringe de.

De bør enkelt og raskt kunne avklare problemet, og fortelle deg nøyaktig hva du bør gjøre!

Hei,

anbefaler å gå til lenken veiviseren nevner og deretter bare oppdatere. Du kommer nok dessverre ikke utenom dette om du vil oppgradere til Windows 10.

Hei,

da må jeg referere deg videre til vår kundeservice: https://kundeservice.com/nb-NO/

 

Hei,

det letteste er å installere en adblocker i nettleseren. Sjekk for eksempel ut denne (OBS: Installer på eget ansvar): https://chrome.google.com/webstore/detail/adblock-plus-free-ad-bloc/cfhdojbkjhnklbpkdaibdccddilifddb?hl=no

Adblockere blokkerer det aller meste av reklame og popups. Det ser dog ut som om noen av videoene på nettsiden du la ved bilde av ikke er popups, men integrerte moduler i nettsiden. Disse vil nok ikke blokkeres, dessverre.

Hei,

umiddelbart vet jeg ikke om et slikt program, men selv ville jeg brukt Excel eller liknende gratis regneark-programmer. Her kan du enkelt legge inn eiendeler, antall, beskrivelser, bilder og annet. Sjekk gjerne ut OpenOffice eller LibreOffice sine gratis regneark om du ikke har Excel.

Hei,

det skal la seg gjøre! Så vidt jeg vet, planlegger Microsoft å knytte lisensen/produktnøklene til hver brukers Microsoft-konto. Så det er verdt å sjekke om den nye maskinen ber om ny nøkkel etter at du har logget inn med Microsoft-kontoen din (dette skjer når du setter opp PCen første gang).

Om ikke, så har Windows laget en egen guide for de som trenger å overføre en produktnøkkel (pass på at du er på den norske versjonen av nettsiden, så er artikkelen på norsk):

https://support.microsoft.com/nb-no/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

Hei,

lenkene funker for meg. Mulig det kun tok litt tid før webserveren fikk de opp og stå! Om det fremdeles er et problem for deg, sjekk om du får åpnet lenkene i incognito-modus i nettleseren.

Hei,

du kan logge inn med din vanlige epost-bruker, mulig det skjedde automatisk da du installerte Windows på nytt ettersom systemet da ber om din innlogginsinformasjon. Du kan uansett gå inn på epost-programmet og legge til en ny konto om du ønsker det, bare trykk på «+» – tegnet øverst til venstre.

Hei,

det enkleste er å plugge inn en USB-minnepinne og overføre filene fra XPen til den, og så fra minnepinnen til Asus-maskinen. En USB-USB mellom PCene funker også! Som du nevner er online skytjenester også mulig, og om du sliter med å laste ned programvare til XP-maskinen, så kan du logge deg på en outlook/hotmail/live konto, og derfra få tilgang til OneDrive i nettleseren. Her kan du bare dra alle filer/mapper du måtte ønske, så blir de lastet opp. Deretter kan du laste ned filene på den nye PCen!

Så bra!

Hei,

når maskinen oppdateres er det viktig at man ikke lukker eller skrur av PCen. Det kan virke som at noe galt skjedde med oppdateringen, ettersom den fortsatt ikke var ferdig da du sjekket igjen om morgenen. Det høres ut som harddisken har blitt skadet, og det kan hende du må gjøre en full reformatering av den og muligens PCen. Det er dessverre vanskelig for meg å si nøyaktig uten å få undersøke dette selv. Anbefaler å ta med PCen til en ekspert, så du er sikker på hva som bør gjøres videre.

Du kan eventuelt prøve å starte PCen i trygghetsmodus, via boot-menyen. Finn riktig tast (typisk F5, F6 eller F10, men kan variere) og trykk denne gjenntatte ganger når du starter PCen. Fra menyen som dukker opp kan du velge trygghetsmodus/safe mode. Ingen garanti for at dette gjør noen forskjell, men kan være verdt å prøve.

Hei,

jeg kan ikke si noe med sikkerhet, men det virker sannsynlig at det enten er noe galt med selve harddisken, kablingen til PCen fra denne, eller eventuelt PCens hovedkort. Om du har mulighet, kan du jo kontrollere tilkoblingen selv og sjekke at den er ordentlig festet. Om du har andre harddisker, kan du også teste om du får samme problem med disse. I så fall indikerer det at det er en feil med den originale harddisken du nevner.

Ja, denne ser ut som reklame! Det er dog et skille mellom programmeldinger og slik spam. Denne meldingen kommer av at du antakelig har gitt en nettside eller utvidelse i Chrome tillatelse til å sende deg varsler/push-notifikasjoner.

For å skru av slike notifikasjoner: Trykk innstillinger i Chrome, og så avansert, og deretter personvern og sikkerhet. Herfra trykker du sideinnstillinger, og fra menyen som dukker opp velger du notifikasjoner. Fra listen som så viser seg, kan du finne fram til den aktuelle nettsiden (i skjermbildet du la ved var det hometalk.com) og trykke deg inn på denne sidens innstillinger. Blokker notifikasjonene fra denne, og gjenta dette for alle andre eventuelle nettsider du ikke ønsker notifikasjoner fra.

Hei,

jeg kan ikke umiddelbart si nøyaktig hva som er problemet her. Det kan virke som om Windows ikke får opprettet nødvendige partisjoner eller konfigurasjoner for den nye harddisken. Du får altså ikke logget inn i det hele tatt? Segurazo er så vidt jeg vet et antivirus, så jeg stusser litt over at dette eventuelt hindrer pålogging. Du kan gjerne gi meg litt flere detaljer om du ønsker, men antakelig er det mer effektivt å få noen til å se på PCen i person, så vil de nok kunne fikse/finne problemet raskt.