Forumsvar Lagt Inn


AtleS516872
Participant

    Andre muligheter?


    AtleS516872
    Participant

      Nå byttet jeg ut både tastatur og mus. Det ser dessverre ikke ut til å ha løst problemet.


      AtleS516872
      Participant

        Hmm … Ingen svar så langt. Jeg kan legge til:

        Jeg har merket at rullingen gjør seg gjeldende flere steder, så dette er visst et gjennomgående problem. På låsekjermen ruller klokkeslett- og datoangivelsen. Og hvis et Word-dokument er delvis minimert, slik at ikke hele bredden vises, nytter det ikke å bruke rullefeltet nederst for å se venstre side av dokumentet, for straks jeg beveger musepekeren over dokumentet, glir dokumentet til venstre slik at jeg bare ser det som er til høyre.

        Jeg har prøvd å kjøre systemgjenoppretting (fulgte oppskriften i Komputer), men får feilmelding 0x80070005, samt varsel om at jeg bør skru av virusprogram. Men problemet er det samme etter at jeg har skrudd av både Bitdefender antivirus og Malwarebytes.

        Så jeg er fortsatt i villrede. Er det et maskinvareproblem? Problem i Windows? Eller noe annet?


        AtleS516872
        Participant

          Jeg spurte i en Microsoft-gruppe, og fikk råd om å bruke Diskbehandling. Da løste det seg enkelt. Rådet løs slik:

          «Jeg forstår at filharddrivet ikke vises i Windows Utforsker.

          Vises denne disken i Windows Diskbehandling?

          1. Trykk Windows + x, velg Diskbehandling;
          2. Hvis det vises i listen nedenfor, for eksempel Disk 0, Disk 1 eller andre, høyreklikker du på den og velger Endre stasjonsbokstav og bane …;
          3. I neste vindu velger du Legg til og velger en tilgjengelig bokstav;
          4. Trykk ok;

          Når du har tilordnet en stasjonsbokstav, må du kontrollere at disken vises i Windows Utforsker.»


          AtleS516872
          Participant

            Litt mer info:

            Jeg gikk inn på enhetsbehandling, og der fant jeg også lagringsdisken. Valgte oppdater drivere, og fikk følgende svar:

            «Windows har funnet ut at den beste driveren for denne enheten allerede er installert. Det er kanskje bedre drivere på Windows Update eller på produsentens nettsted.»

            Så kjørte jeg Windows Update. Fremdeles intet resultat.


            AtleS516872
            Participant

              Hei, takk for svar!

              Det er en intern harddisk. Jeg skrudde av maskinen og tok ut tilkoblingene og sette dem på plass igjen før jeg slo på maskinen igjen. Dessverre uten resultat. Så da er kanskje neste steg å starte driverne manuelt. Hvordan gjør man det?


              AtleS516872
              Participant

                Jeg må føye til: Jeg ser lagringsdisken i EaseUS Partition Master Free. Den kalles Disk 0(MBR), og det oppgis at 1,15 TB er brukt. Filsystem NTFS, akkurat som systemdisken.


                AtleS516872
                Participant

                  Nå gikk det!


                  AtleS516872
                  Participant

                    Det funket! Jeg fikk installert Aomei. Men nytt problem oppsto:

                    Jeg prøvde å klone systemdisken til en ekstern harddisk (Toshiba 1 GB). Men da jeg skulle velge «Destination Disk», fikk jeg bare opp to valg: C: (som er systemdisken som skal klones!) og hovedlagringsdisken i PC’en (der alle filene mine ligger – og dem vil jeg jo ikke slette). Finnes det noen måte å få opp den eksterne disken på? Jeg finner ingen steder der den kan velges, til tross for at den er synlig som stasjon i utforskeren.


                    AtleS516872
                    Participant

                      Takk for nytt svar!

                      Jeg går videre til Microsoft og ser hva jeg finner der, og så vender jeg evt. tilbake hit. Men en liten ting:

                      Jeg bestemte meg for å installere Aomei med tanke på å ha en slags backup i tilfelle jeg roter det til med den fremgangsmåten du anbefaler. Men jeg støtte straks på et problem her også, nemlig et språk jeg ikke har peiling på (kinesisk eller japansk?). Jeg fikk opp en boks hvor jeg tydeligvis må velge (se vedlagt fil), men jeg aner ikke jo ikke hva jeg velger. Kanskje det bare er et språkvalg?

                       


                      AtleS516872
                      Participant

                        Takk for svar!

                        Jeg ser at du har et godt poeng, eller egentlig flere! En gullende ren systemdisk med kun de nyeste programversjonene er jo ideelt. Samtidig reiser det seg noen nye spørsmål for meg:

                        Forutsetningen for å få lastet ned programmer er vel at jeg i utgangspunktet har Windows og nettleser på maskinen? Men i det øyeblikket jeg har tatt ut den gamle SSD’en og erstattet den med den nye, har jeg jo også fjernet Windows og Chrome. Hvordan kommer jeg da i gang?

                        Dette har vel også med lisenser å gjøre? Altså, nå ligger det betalingsversjoner (som Windows, Office-pakken og Adobe Creative Cloud) på den gamle SSD’en. Kan jeg da fritt laste ned nye eksemplarer på den nye SSD’en uten først å avinstallere alt sammen fra den gamle?


                        AtleS516872
                        Participant

                          Et par oppfølgingsspørsmål:

                          1. Når jeg leser om SSD-disker med SATA3-grensesnitt i nettbutikker, ser jeg at flere av dem leveres med kloneprogram. Bør jeg helst bruke produsentens kloneprogram?

                          2. I Komputer nr. 14 / 2020 er det en artikkel om å bruke Aomei for å lage en sikkerhetskopi av harddisken. Der er det et oppslag om fem forberedende trinn man bør gjennomføre før man kloner disken. Det forbausende er at både trinn 2 og 5 handler om å fjerne programmer man ikke bruker. Og like forbausende: To ulike programmer anbefales til denne oppgaven, nemlig Revo Uninstaller og Geek Uninstaller. Hvordan henger dette sammen?


                          AtleS516872
                          Participant

                            Jeg skjønte til slutt at jeg måtte litt inn i en meny og velge Cast desktop. Da ordnet det seg. Takk!


                            AtleS516872
                            Participant

                              Jeg har installert Chromecast-appen på telefonen min, og det ser ut til at jeg greit skal kunne Chromecast’en sammen med telefonen. Jeg bruker Chrome som nettleser. Men hvordan kommer jeg videre? Kan du forklare hva nå må gjøre for å kunne se innhold fra min PC på TV-skjermen?


                              AtleS516872
                              Participant

                                Takk skal du ha!